Wednesday, April 15, 2009

depression??ho,ho,ho~~

“Abah…lala rs lala mcm dah nyanyuk je! Ntah nape kebelakangan ni asyik pelupa je! Sgt2…kdg2, even lala dah buat something, tp tba2 ttnya2 balik, ‘eh,aku dah buat ke blom eh???”

“x…tu bkn nyanyuk….tu bkn nyanyuk! Tu psychology pnya prob….depression!”

“Psychology??ish, xmungkinla!lala ok je…hee!”


“Ira….aku asyik pelupa je…risaula!maybe aku kene cek thyroid status aku kot! Ntah2 hypothyroid!hehe…adeke abah aku kata aku depress…haha!”

“Hahaha…ada gaya ke depress??hehe”

“=P”


Ape sbenanye depression ni??

Actually, depression ni adelah masalah kesihatan yg perlukan rawatan sbb bbahaya pd diri pesakit sbb depression ni adelah persistent inability to cope with feeling where it affects one’s life and function.



Symptoms UTAMA utk depression

Hilang mood secara bterusan…’plz, jgn kaco aku, aku xde mood la…huhu’

Dah xminat pd hobi n aktiviti kebiasaan ‘korang g la…aku malasla…nk sendirian’

Gangguan tidur either tlebih tido @ xle tido malam! ‘kes roller coaster aku ni tmasok ke weh??’

Kurang slera makan….’bkn nk membazir….tp xlalu la...’

Selalu je penat, xlarat…’apesal aku penat sgt arini eh??’

Susah nk concentrate…’eh,pe lecturer ckp td eh??’

Either kalut (cakap laju,kalut) @ lembab (lambat gile nk respond,lembab) yg melampau!hihi….’umm…..’

Asyik pk tentang mati je

Pk tentang bunuh diri??owh3....ish3 ‘terjun ke?self neglected ke?makan ubat tido byk2??’


Symptoms sampingan utk depression nih

Asyik nanges je…=”( ‘isk3~~~’

Pelupa! (tp beza ngan nyanyuk, pelupa org depression ni, die sedar sendiri…klu nyanyuk, family @ kwn die yg perasan) haa….’eh!aku dah cuci muka ke blom eh??’

Risau yg berlebihan (sume mende nk risau) ??? ‘takot,takot,takot~~~’

Sakit2 badan…lenguh2 cm2 la…’adoi~~’

Dah xnk dah wat aktiviti biasa...’malasla!’

Sexual dysfunction

Sembelit…’dah bape ari dah ni….’

Anxiety disorder….’e’eh,excited tlebih2 plak budak ni!’

Minum alkohol @ amik ubat berlebihan! (sudah2la tu…bawak2la brenti…)


Mungkin pe yg sy alami ni jez medical student syndrome je kot! Extreme conscious about symptoms they had!hehe…tahu susah, xtahu susah…ngee!=P




Tp IF la korang ade alami symptoms2 cm ni, sy rs, ubatnya AL QURAN….tryla!bkesan..sbb,al Quran kn ade mukjizatnya…utk hati kita!=) insyaAllah…(“,)



Sharing is caring

Thanks 4 reading~

4 comments:

oozing87 said...

ooo..pesal eh??
miha pon ngadu kat aku..die sik telupe2 jek recently..
nak kate syndrome posting,
kite y tgh posting geriatrics skg..hahhaha...aduiyaiii
^_~

que sera sera said...

2la...mungkin xberkaitan ngan geriatric...
tp mungkin berkaitan dgn sports medicine! sbb asek main je...xyah blaja!hehe...=P

risaula...hadui laa...haha

pari-pari bawah angin said...

btollaa.aku sejak msuk geriatric,rase dpress gak..
aku salu risaukn mk aku kt JB tuh,/
sob3

que sera sera said...

2la...diorang patot kasi kite byk cuti balik kampung melawawt org tua kita mase posting geriatric ni kn!
ni x...kasi presentation melambak2 smp xle balek...hehe!
xpe dot...nnt kite suggest mase course evaluation nnt k!=)
aku pulak tringat2 kat tok aku...=(